Tuulilasivauriot kuntoon valtuutetussa Renault-merkkihuollossa
Tuulilasivauriot kuntoon valtuutetussa Renault-merkkihuollossa
Valtuutettu Renault-merkkihuolto käyttää alkuperäistä tuulilasia ja työn tekee koulutettu henkilökunta noudattaen autonvalmistajan korjausohjeita. Valitsemalla Renault-merkkihuollon voit olla varma siitä, että mekaanikko tuntee merkin vaatimukset erilaisten ajon aikaisten avustimien asentamisesta ja kalibroinnista. Näin autosi on turvallinen myös tuulilasin vaihdon jälkeen. Auton koritakuu pysyy myös varmasti voimassa, kun autosi on korjattu valtuutetussa merkkihuollossa asianmukaisesti.
Jos autoosi on otettu lasivakuutus, niin tuulilasin vaihdossa maksat yleensä vain omavastuun, ja kiveniskemien korjaus saattaa olla veloitukseton. Tarkista vakuutuksen ehdot vakuutusyhtiöstä / Renault-merkkihuollosta.
Ota yhteyttä Renault -huoltoomme!
- Kajaani 020 7788 445
- Kemi 020 7788 817
- Kuusamo 020 7788 530
- Oulu 020 7788 262
- Rauma 020 7788 504
- Rovaniemi 020 7788 365
- Ylivieska 020 7788 883
Alkuperäinen tuulilasi on tärkeä osa ajoneuvon turvallisuutta
Auton turvavarusteiden ja erilaisten ajonaikaisten avustimien asianmukainen toiminta on ensiarvoisen tärkeää. Tuulilasin vaihdossa valtuutettu Renault-merkkihuolto on usein paras ja asiantuntevin vaihtoehto. Vahingon sattuessa kannattaa vaatia auton korjaamista valtuutetussa merkkihuollossa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Autoilijalla on aina oikeus päättää, missä hänen autonsa korjataan. Huolehdi omaisuutesi arvosta ja autosi turvallisuudesta vahingon sattuessa ja korjauta autosi aina valtuutetussa merkkihuollossa.
Nykyaikaisissa autoissa tuulilasi on tärkeä osa ajoneuvon turvallisuusjärjestelmää. Se on olennainen osa auton kantavaa rakennetta, joka vaikuttaa auton korin käyttäytymiseen törmäyksessä tai ympäriajossa. Tuulilasi estää katon painumista sisäänpäin ympäriajotilanteessa ja toimii tukipintana matkustajan puoleiselle turvatyynylle, jotta se täyttyy oikein lauetessaan.
Valmistajan korjausohjeiden tuntemus ja noudattaminen on äärimmäisen tärkeää, koska mekaanikon tulee tuntea auton rakenne ja turvalaitteiden toiminta sekä tuulilasissa oleva tekniikka. Sadetunnistin ja kamerat sekä muut anturit, joihin perustuvat automaattinen hätäjarrutustehostin, ajovaloautomatiikka sekä liikennemerkkien tunnistus, vaativat oikean asennuksen ja kalibroinnin valmistajan ohjeiden mukaan toimiakseen oikein. Oikealla liimalla ja riittävällä kuivumisajalla taataan turvalaitteiden, kuten turvatyynyjen, moitteeton toiminta. Mekaanikolla on suuri vastuu niin turvavarusteiden kuin tuulilasissa olevan tekniikan oikeasta toiminnasta lasin vaihdon jälkeen.
Tiesitkö, että vaihdettu tuulilasi ei välttämättä vastaa aiemman laatua: Yli 40 prosenttia hylättiin.*
Kiveniskemää ei ehdi kuin manailla ja kiittää hyvää onneaan, että niin vähällä selvisi – tai luuli selviävänsä. Kesä-elokuussa 2016 mm. Autoalan Keskusliitto ry ja Autotuojat ry tutkivat autojen tuulilasien vaihtoa ja asennusta noin 50 eri yrityksessä pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa ja Oulussa. Mukana oli niin valtuutettuja merkkikorjaamoita, yleiskorjaamoita kuin tuulilasinvaihtoliikkeitä.
Tutkimuksessa selvitettiin tuulilasien vaihdon teknistä laatua esimerkiksi käytetyn liiman, lasin paksuuden, materiaalin, lasin asennon, siinä olevien anturien ja niiden kalibroinnin osalta. Merkkikorjaamoissa käytettiin lähinnä alkuperäisiä varaosia ja yleiskorjaamoissa tarvikeosia. Tutkimuksen perusteella ongelmaksi muodostui tarvikeosien ja erityisesti lasien kiinnityksessä käytettyjen liimojen laatu, jota syystäkin tullaan jatkossa tutkimaan tarkemmin.
”Tuulilasi on ennen kaikkea turvallisuuskysymys. Valmistajien korjausohjeiden käyttö oli monin paikoin puutteellista. Se oli huolestuttavinta,” kertoo Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg. Tutkimuksen mukaan yleiskorjaamoissa vaihdetuista laseista peräti yli 40 % hylättiin tarkistuksessa. Joissain tapauksissa yleiskorjaamoissa oli myös käytetty valmistajan ohjetta ohuempaa tuulilasia. Huonosti vaihdettu tuulilasi on riski onnettomuustilanteessa tai se voi vuotaa. Vuotava lasi saattaa aiheuttaa ajan kuluessa lisävaurioita ja odottamattomia kustannuksia.
ADAS – Advanced Driver-Assistance Systems
Miten ADAS liittyy tuulilasiin?
Tuulilasiin sijoitettu kamera ohjaa ajoneuvon ympäristövalvontaan liittyviä kuljettajan tukijärjestelmiä. Erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) auttavat kuljettajaa tekemään havainnointia liikennevirrasta ja ne voivat tarvittaessa puuttua jopa ajamiseen. Kuljettajan tukijärjestelmät käyttävät hyväkseen järjestelmästä riippuen eripuolille ajoneuvoa sijoitettuja kamera-, tutka,- LiDAR- ja ultraäänitunnistimia, jotka vaativat kalibroinnin määrättyjen korjaustöiden jälkeen.