WETTERI GREEN

Turvallinen valinta ajotarpeidesi mukaan

Täyssähkö, diesel, bensiini, kaasu vai hybrid? Me Wetterillä haluamme olla jakamassa uusinta, ajankohtaisinta tietoa alasta eteenpäin mahdollisimman avoimesti osana Autoalan green deal -ilmastosopimusta. Olipa käyttötarpeesi mikä tahansa, löytyy laajasta merkkivalikoimastamme taatusti juuri tähän tarkoitukseen sopiva vaihtoehto. Edustamme kuudessa toimipisteessämme kahtatoista eri autoalan huippumerkkiä, ja merkkiliikkeenä myös vaihtoautokeskuksissamme on saatavilla liuta laadukkaita vaihtoautoja. Tervetuloa liikkeisiimme tutustumaan mallistomme tarjoamiin vaihtoehtoihin ammattitaitoisen henkilökuntamme opastamana!

Meille Wetterillä huomisen maailma on tärkeä, ja ohjaamme toimintaamme ympäristöystävällisempään suuntaan jokapäiväisillä valinnoillamme. Voit lukea tekemistämme ympäristöteoista lisää klikkaamalla alla olevaa nappia!

Mikä käyttövoima on minulle sopivin?

Keskustelu autokaupan ympärillä on käynyt viime aikoina vilkkaana. Mikäli mielessänne on jokin kysymys esimerkiksi käyttövoimiin tai päästökeskusteluihin liittyen, esitättehän tämän rohkeasti, sillä asiantuntevat myyjämme keskustelevat asiasta yhdessä kanssanne enemmän kuin mielellään. Yhdessä löydämme valikoimastamme takuuvarmasti juuri teille sopivan vaihtoehdon!

 
Täyssähkö
Mikäli ajat sekä lyhyitä että pitkiä matkoja ja sinulla on latausmahdollisuus siellä, mihin pysäköit, on ekologinen täyssähköauto oiva vaihtoehto.
Lue lisää täyssähköstä.
Hybrid
Mikäli ajat pääasiassa lyhyitä matkoja, on vaihtoehtona ladattava sähköhybridi, kun sinulla on latausmahdollisuus siellä, mihin pysäköit.
Lue lisää hybrideistä.
Diesel
Mikäli ajat pääasiassa pitkiä matkoja ja yhteensä yli 15 000 kilometriä vuodessa, on moderni diesel fiksu vaihtoehto.
Lue lisää dieselistä.
Bensiini
Mikäli ajat vähemmän ja lyhyitä matkoja, eikä sinulla ole latausmahdollisuutta, on taloudellinen bensiinimoottori oikea valinta.
Lue lisää bensiinistä.
Kaasu
Mikäli sinulla on kaasutankkausmahdollisuus, on ekologinen kaasuhybridi sopiva vaihtoehto sekä lyhyelle että pitkälle matkalle.
Lue lisää kaasusta.

Usein kysytyt kysymykset

Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi alta, otathan rohkeasti yhteyttä, sillä asiantuntevat myyjämme keskustelevat asiasta yhdessä kanssanne enemmän kuin mielellään. Yhdessä löydämme valikoimastamme takuuvarmasti juuri teille sopivan vaihtoehdon!

Täyssähkö

Sähköautoja ovat yksinomaan sähköenergialla toimivat täyssähköautot. Täyssähköautossa voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa kaiken käyttämänsä energian ulkopuolisesta sähköverkosta. Voimanlähteen komponentit ovat sähkömoottori, ajovoima-akku ja ohjauselektroniikka. Lue lisää täyssähköstä.
K: Kuinka laaja täyssähköauton toimintasäde on?
V: Täyssähköautoilla voi yhdellä latauksella ajaa tyypillisesti 150 – 500 km. Toimintasäteet ovat merkki- ja mallikohtaisia.
K: Vaikuttaako pakkanen täyssähköauton toimintaan?
V: Talvikaudella virtaa kuluu mm. auton sisätilan lämmitykseen ja tämän seurauksena toimintamatka lyhenee keskimäärin 20 -30 %.
K: Voiko täyssähköautoa ladata kotona?
V: Täyssähköautoa voi ladata kotona. Tutustu esim. yhteistyökumppanimme DEFA:n latausasemiin.
K: Riittääkö täyssähköautossa lämpö talviajossa?
V: Täyssähköautossa riittää lämpöä myös talviajossa. Talvikaudella virtaa kuluu mm. auton sisätilan lämmitykseen ja tämän seurauksena toimintamatka lyhenee keskimäärin 20 -30 %.
K: Millaiset täyssähköauton latausmahdollisuudet ovat ja kuinka laaja latausverkosto on?
V: Sähköautojen latausverkostoon voit tutustua helposti Sähköautoilijat ry:n tarjoaman karttapalvelun avulla osoitteessa www.latauskartta.fi.
K: Kuinka kauan täyssähköauton lataaminen kestää?
V: Latausajat ovat merkki- ja malli- sekä laitekohtaisia. Nopeimmilta latausasemilta voi ladata yli 200 km toimintamatkan tunnissa, jos automalli sallii nopean latauksen. Kotilatauksessa 3-vaihe, 16 A sulakkeella ja 11 kW latausasemalla saadaan noin 60 km toimintamatka tunnin latauksella. Suuntaa-antavana arviona täyssähköauton akuston voi ladata tyhjästä täyteen jopa 4-6 tunnissa (esim. työpäivän tai yön aikana).
K: Paljonko täyssähköauton lataaminen maksaa?
V: Lataamisen hintaan vaikuttavat auton akuston koko sekä sähkön hinta. Sähköautoa voi ladata kotona tai julkisilla latausasemilla. Kotilataaminen on yleensä halvinta. Kustannukset sataa ajokilometriä kohden ovat keskimäärin noin kaksi euroa. Auton täyteen lataamisen hinta voidaan laskea kaavalla akuston koko (kulutus, kWh) x sähkön hinta (€/kWh).

Diesel

Dieselmoottori on energiatehokas ja taloudellinen. Dieselmoottorin hyötysuhde on ottomoottoria (bensiini) parempi. Dieselautojen osuus autokannasta kasvaa edelleen. Dieselautojen kasvihuonepäästöjä voidaan vähentää tehokkaasti käyttämällä biopolttoainetta Neste MY uusiutuva diesel. Lue lisää dieselistä.
K: Kuinka voin vähentää dieselautoni päästöjä?
V: Neste MY uusiutuva diesel on sataprosenttisesti jätteistä ja tähteistä valmistettu korkealaatuinen tuote ja suomalainen innovaatio. Tuote vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tuote soveltuu sellaisenaan kaikkiin ajoneuvoihin, ja sillä on ajettu miljoonia kilometrejä vaihtelevissa olosuhteissa. Oulun toimipisteemme yhteydessä toimii Neste MY tankkausasema, ja myös toimipisteen esittelyautot kulkevat Neste MY uusiutuvalla dieselillä. Lue lisää Neste MY:sta. Uusimman pakokaasupäästöjä säätelevän Euro 6 -normin mukaisen dieselauton typen oksidien päästöt ovat samaa luokkaa kuin bensiiniautolla.
K: Poistuvatko polttomoottoriautot markkinoilta?
V: Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vuonna 2030 bensiinin ja dieselin osuus kokonaisrekisteröinneistä tulee olemaan noin 60 %. Bensiini ja diesel sisältävät myös sellaiset hybridit, jotka eivät ole ulkoisesti ladattavia (ns. kevyt- ja täyshybridit). Euro 6 -normin mukaisten dieselautojen kysyntä ja myynti jatkuvat edelleen yhdistettynä hybriditekniikkaan.

Bensiini

Bensiini on henkilöautojen yleisin käyttövoima. Noin 70 prosenttia Suomessa käytössä olevista henkilöautoista on bensiinikäyttöisiä. Bensiinimoottorin taloudellisuutta on viime vuosikymmenten aikana parannettu muun muassa suorasuihkutustekniikalla, muuttuvalla venttiiliajoituksella, ahtimilla ja hybriditeknologialla, jossa ottomoottorin apuna käytetään sähkömoottoria autojen kiihdytyksissä ja jarrutusenergian talteenotossa. Pakokaasupäästöjä vähennetään kolmitoimikatalysaattorilla, pakokaasujen takaisinkierrtäyksellä ja hiukkassuodattimilla. Lue lisää bensiinistä.
K: Poistuvatko polttomoottoriautot markkinoilta?
V: Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vuonna 2030 bensiinin ja dieselin osuus kokonaisrekisteröinneistä tulee olemaan noin 60 %. Bensiini ja diesel sisältävät myös sellaiset hybridit, jotka eivät ole ulkoisesti ladattavia (ns. kevyt- ja täyshybridit). Bensiinihybridit ovat yleistymässä kovaa vauhtia. Bensiinihybridien (kevythybridi) taloudellisuus perustuu jarrutusenergian talteenottoon ja sähkön käyttöön avustavana energiana kiihdytyksissä sekä siihen, että polttomoottori voidaan sammuttaa auton rullatessa vapaalla.
K: Kuinka bensiiniautojen hiilidioksidipäästöt ovat kehittyneet?
V: Vuosina 2001-2005 bensiiniautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 170 g/km ja vuonna 2016 päästöt olivat 130 g/km. Vuonna 2019 parhaat autot saavuttavat yhdistettyjen hiilidioksidipäästöjen osalta alle 100 g/km lukemat.

Kaasu

Kaasu soveltuu samanlaiseen ottomoottoriin kuin bensiini. Lähes kaikki markkinoilla olevat kaasuautot ovat kaksikäyttöisiä autoja, joita voi ajaa kaasun lisäksi bensiinillä. Kaksikäyttöisissä autoissa on kaksi erillistä polttoainetankkia. Kaasukäyttöisten autojen polttoaineena käytetään Suomessa maakaasua tai biokaasua. Kaasun etu on vähäpäästöisyys. Kaasupolttoaineiden hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin bensiinin tai dieselpolttonesteen. Kaasupolttoaineiden yleistymisen esteenä on rajallinen kaasujakeluverkosto. Viime vuosina jakeluverkko on laajentunut ja uusia jakeluasemia avataan maanlaajuisesti. Lue lisää kaasusta.
K: Kuinka laaja kaasuhybridiauton toimintasäde on?
V: Useilla kaasuhybridiautoilla toimintasäde on jopa lähes 500 kilometriä. Toimintasäteet ovat merkki- ja mallikohtaisia.
K: Eroaako kaasulla ajaminen jollain tapaa bensalla ajamisesta?
V: Kaasulla ajaminen eroaa bensalla ajamisesta vain päästöiltään.
K: Vaikuttaako pakkanen kaasuhybridiauton toimintaan?
V: Kovatkaan pakkaskelit eivät vaikuta kaasuauton toimintaan.

Hybrid

Hybridiautoja ovat kevythybridit ja ladattavat hybridiautot. Kevythybridin taloudellisuus perustuu jarrutusenergian talteenottoon ja säkön käyttöön avustavana energiana kiihdytyksissä sekä siihen, että polttomoottori voidaan sammuttaa auton rullatessa vapaalla. Ladattavien hybridiautojen energianlähteenä on osittain polttoaine ja osittain ulkoisesti ladattava sähkö. Ladattavassa hybridiautossa on bensiini- tai dieselmoottori sekä sähkömoottori ja ajovoima-akku, jota voidaan ladata verkkovirralla ulkopuolisen sähköliitännän kautta.

Ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä ajaen on tyypillisesti 20-80 km, joka riittää useimmilla päivittäisiin matkoihin varsinkin, jos auton saa kodin lisäksi lataukseen työpaikalla tai vapaa-ajan kohteessa. Talvikaudella virtaa kuluu myös auton sisätilan lämmittämiseen ja toimintamatka lyhenee keskimäärin 20-30 %. Lue lisää hybrideistä.
K: Kuinka laaja ladattavan hybridin toimintasäde sähköllä on?
V: Useiden ladattavien hybridien toimintasäde sähköllä ajaen on tyypillisesti 20-80 km. Toimintasäteet ovat merkki- ja mallikohtaisia.
K: Kuinka kauan ladattavan hybridin lataaminen kestää?
V: Tavallinen kotipistorasia syöttää yhdessä vaiheessa suositusten mukaan sähköauton lataukseen 8 amppeeria, mikä vastaa noin 1,8 kW tehoa. Latausteho riippuu ennen kaikkea saatavilla olevasta sähkösyötöstä ja kuinka paljon tehoa auto voi vastaanottaa. Monet lataushybridiautot voivat vastaanottaa ainoastaan 3,7 kW:n tehon.

1-vaihe, 16 A (3,7 kW) - noin 20 km ajosuorite tunnin latauksella.
1-vaihe, 32 A (7,4 kW) - noin 40 km ajosuorite tunnin latauksella.
3-vaihe, 16 A (11 kW) - noin 60 km ajosuorite tunnin latauksella.

Lataamisen kestoon sijaan kannattaa miettiä, kuinka pitkälle haluaa päästä.
K: Millaiset ladattavien hybridien latausmahdollisuudet ovat?
V: Ladattavia hybridiautoja voi ladata perinteisestä 230 V -pistorasiasta tai erilaisilla latausasemilla. Kaikki autot ovat ladattavissa kaikista latausasemista riippumatta niiden tehosta.  Sähköautojen latausverkostoon voit tutustua helposti Sähköautoilijat ry:n tarjoaman karttapalvelun avulla osoitteessa www.latauskartta.fi. Voit hankkia sähköauton latausaseman myös kotiisi. Tutustu esim. yhteistyökumppanimme DEFA:n latausasemiin.
K: Millainen on ladattavan hybridin kulutus sähkön loputtua?
V: Akun ollessa tyhjä ladattava hybridi kuluttaa enemmän polttoainetta kuin vastaava pelkällä polttomoottorilla varustettu auto. Kun autoa ladataan säännöllisesti ja polttomoottoria käytetään harvemmin, voidaan ladattavalla hybridillä kuitenkin päästä huomattavasti pienempään yhdistelmäkulutukseen kuin pelkällä polttomoottorilla varustetulla autolla.
K: Miten täyssähköauto ja ladattava hybridi eroavat toisistaan?
V: Täyssähköautossa on yksi tai useampi sähkömoottori, eikä ollenkaan perinteistä polttomoottoria. Ladattavassa hybridissä on sähkömoottorin lisäksi myös polttomoottori.
K: Vaikuttaako pakkanen ladattavan hybridin toimintaan?
V: Kovilla pakkaskeleillä ladattavan hybridin toimintamatka sähköllä ajaen lyhenee keskimäärin 20-30 %.
K: Riittääkö ladattavassa hybridissä lämpö talviajossa?
V: Ladattavassa hybridissä riittää lämpöä myös talviajossa. Auton polttomoottori tuottaa autoon lämpöä ja autoon voidaan asentaa polttoainekäyttöinen lisälämmitin.
K: Paljonko ladattavan hybridin lataaminen maksaa?
V: Lataamisen hintaan vaikuttavat auton akuston koko sekä sähkön hinta. Auton akkua voi ladata kotona tai julkisilla latausasemilla. Kotilataaminen on yleensä halvinta. Kustannukset sataa kilometriä kohden ovat keskimäärin noin kaksi euroa. Auton täyteen lataamisen hinta voidaan laskea kaavalla akuston koko (kulutus, kWh) x sähkön hinta (€/kWh).
K: Kuinka pitkä ladattavan hybridin akun käyttöikä on?
V: Useimmilla akuilla on seitsemän vuoden takuu. Trendinä autotehtailla on tällä hetkellä jatkaa akun takuuaikaa.

Arvio eri käyttövoimien osuudesta uutena ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Vuosien 2015–2018 osuudet perustuvat toteutumaan ja vuosien 2019–2040 osuudet autoalan käyttövoimatiekarttaan.

Autoalan tiedotuskeskus. 2019. Katsaus liikenteen käyttövoimiin ja polttoainevaihtoehtoihin.
http://www.aut.fi/files/2044/Kayttovoimaopas_2019.pdf

Mikäli et löytänyt vastausta kysymykseesi, otathan rohkeasti yhteyttä, sillä asiantuntevat myyjämme keskustelevat asiasta yhdessä kanssanne enemmän kuin mielellään. Yhdessä löydämme valikoimastamme takuuvarmasti juuri teille sopivan vaihtoehdon!

WETTERILTÄ LÖYDÄT HUIPPUVALIKOIMAN KAIKKIIN AJOTARPEISIIN
Kysy lisää asiantuntevilta myyjiltämme.

 

JÄTÄ YHTEYDENOTTOPYYNTÖ MYYJILLEMME
Ja katsomme yhdessä parhaan ratkaisun juuri sinun tarpeisiisi.

Autoalan Green Deal & yhteistyökumppanimme


Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ovat allekirjoittaneet 22.11.2018 autoalan ja valtion välisen Green deal -ilmastosopimuksen. Autoalan ja valtion yhteiset tavoitteet tukevat liikenteelle asetettujen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, ajoneuvojen energiatehokkuuden parantumista sekä biopolttoaineiden ja muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymistä. Green deal on vapaaehtoinen sopimus valtiovallan ja yritysten välillä. Myös me Wetterillä olemme sitoutuneet noudattamaan sopimusta, ja haluamme olla mukana jakamassa uusinta, ajankohtaisinta tietoa alasta eteenpäin mahdollisimman avoimesti. Lue lisää ilmastosopimuksesta.

DEFA:lla on 70 vuoden kokemus autoteollisuudesta ja se on sähköautolatauksen markkinajohtaja Euroopassa. Seinään asennettavien latausasemien ansiosta sähköauton lataaminen kotona on yksinkertaista. Lataus on nopeampaa ja turvallisempaa, ja lisäksi saat tietää kuinka paljon virtaa kulutat. Ladattavan auton hankkimisen yhteydessä saat kauttamme myös DEFA latausaseman asennettuna suoraan kotiisi! Lue lisää sähköautojen latausasemista.

Neste MY uusiutuva diesel on sataprosenttisesti jätteistä ja tähteistä valmistettu korkealaatuinen tuote ja suomalainen innovaatio. Tuote vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tuote soveltuu sellaisenaan kaikkiin ajoneuvoihin, ja sillä on ajettu miljoonia kilometrejä vaihtelevissa olosuhteissa. Oulun toimipisteemme yhteydessä toimii Neste MY tankkausasema, ja myös toimipisteen esittelyautot kulkevat Neste MY uusiutuvalla dieselillä. Lue lisää Neste MY:sta.